Ce poveste spune site-ul tău

Ce poveste spune site-ul tău

Cei mai mulți antreprenori nu-și privesc în mod obiectiv site-ul nici măcăr pentru o clipă. Motivele pentru această stare de fapt depășeșc cadrul și scopul articolului dar, cine știe, poate în viitorul apropiat o să abordăm și acest subiect.

Așa cum în viața de zi cu zi folosim intuiția, logica, experiența și cunoștințele anterioare să judecăm, evaluăm ori să percepem oameni și situații noi, tot așa facem și cu site-urile pe care le vizităm pentru a le evalua și, în consecință, a decide dacă vrem sau nu să cumpărăm de la un prestator anume. De cele mai multe ori procesul nu este unul conștient. Dacă vrei să testezi această ipoteză gândește-te cât de dificil este să motivezi de ce îți place o persoană anume, sau de ce nu o agreezi, dar, cert este că știi sigur dacă și cât îți place sau nu.  Și acest lucru se întâmplă inclusiv pentru persoanele pe care le-ai întâlnit preț de câteva minute.

Aceeași modalitate de percepere, în principal ghidată de intuiție, se aplică și atunci când vizităm un site. Practic, ne lăsăm atrași într-o poveste, povestea site-ului vizitat. Așa cum ne face să ne simțim tot așa îl și tratăm sau percepem. Ca urmare a acestei lipse de obiectivitate în ce privește site-ul propriu, cei mai mulți antreprenori nu au idee de ce nu vând mai mult deși investesc sume considerabile.

Povestea site-ului, se formează în mintea vizitatorului de la primul contact, așa cum se întamplă și când întâlnim o nouă persoană. Timpul este foarte scurt și trebuie să facem o impresie bună. Trebuie. Mai ales atunci când investești pentru a atrage vizitatorii (sperăm și potențiali clienți, dacă promovarea este bine gândită).

Mai jos o să descriu câteva situații frecvente pe care le întâlnesc în site-uri și ce impresie lasă.
Sau, altfel spus, cum se construiește povestea.

Intru în site și mă bucur, sincer, mă bucur că s-a încărcat repede.

În site-urile ce nu se încarcă repede, mai mult de 4-5 secunde nu aștept. Nu știu de ce, dar n-am răbdare ca un site în 2019 să se încarce în… nici nu știi cât timp, că nu aștepti.

Odată intrat în site, încerc să mă orientez în ‘spațiu’, apreciez cum arată. Dacă arată bine, simt că sunt pe drumul cel bun. În plus, dacă are și un design potrivit pentru domeniul de activitate știu sigur că cineva și-a dat silința și sunt mult mai încrezător că am găsit ce trebuie. Ca și cum aș intra într-o casă nouă. Frumos decorată și aranjată. Știi sigur că cineva a investit efort să o facă primitoare, plăcută, confortabilă.  Dacă în schimb mobila este ‘clasică’, cum le place agenților imobiliari să o prezinte, ai zece culori în casă, mobilierul nu are niciun stil sau complet neunitar, atunci parcă încep să mă simt ca într-un film de suspans.

Caut în site să fiu sigur că au de oferit ce am căutat sau de ce sunt interesat.

Durează, mai caut, încă nu găsesc, mai caut puțin. Încep să mă simt dezorientat. Or avea? N-or avea?… Depinde de fiecare cât rezistă în această căutare, pentru mine se întinde cam până la 30 secunde spre un minut. Depinde și de cât de tare îmi doresc sau am nevoie. Cert este că dacă nu este bine site-ul organizat și nu găsesc repede, bine nu mă simt.

În timp ce căutam să confirm dacă oferă ceea ce îmi doresc, văd ceva fragmente de text cu “Dolor ipsum sit amet…”, dummy-text pus de web design-er în așteptarea textelor relevante. După 10 ani de activitate pe care ei o prezintă (și de multe ori chiar o au) site-ul lor este veșnic în construcție, cel puțin așa pare. Și n-are cum să nu mă facă să mă gândesc că și alte aspecte ale serviciilor lor sunt încă în construcție.

Citesc trei paragrafe încercând să aflu în ce condiții se oferă acest serviciu și ce ar trebui făcut.

În primul paragraf are două greșeli, una de scriere și alta gramaticală. Textele par făcute, în fugă, de un școlar plictisit. Genul de texte pe care după ce le citești ai vrea să bei o gură de apă, să mai treacă din acreală. Chiar nu s-a găsit unul dintre angajații experimentați și pricepuți cu 10 ani experiență să scrie câteva rânduri fără greșeli și relevante pe subiectul ce reprezintă obiectul activității lor? Eu unul mă gândesc că s-ar putea să fie genul de ‘meșteri’ care improvizează mult și mai scapă detalii pe parcurs.

Vestea bună, prestatorul are portofoliu pe site. Mă uit în pagina de portofoliu și mă încântă că are zeci de proiecte trecute, unele din ele relevante pentru ceea ce eu caut. Uite, îmi zic, oamenii aceștia chiar fac ceea ce spun că fac, au pus pe site și unele dintre lucrările lor. Ba mai mult, au trecut și partenerii cu care colaborează pentru diferitele servicii conexe sau furnizori. Îmi place de ei, îmi imaginez că n-a fost ușor să facă fotografii (chiar dacă în acest caz nu-s profesionale) pentru lucrările din teren.

Mai dau două-trei click-uri și ajung în niște pagini goale.

În construcție, zic ei. Când spun ‘niște’ mă refer la vreo 10. Ca și cum ai încerca să pleci cu barca pe lac dar ea este găurită. Și nu are o gaură mică, neobservată, ci 10. Nu dă bine la public. Clar pentru mine nu dă bine. Și chiar dacă unii dintre voi sunteți mai puțin pretențioși, cei mai mulți vor percepe situația, așa cum am anunțat de la început, cu intuiția.

Pozele din site, n-au nicio legătură. Mai sunt și urâțele. Mai sunt și luate de pe net, le-am mai văzut doar în multe locuri, ca poza cu domnișoara frumoasă pe care o folosesc cabinetele dentare, vânzătorii de asigurări, centrele de suport, centrele de reparații de televizoare, telefoane,etc. , mai numiți voi alte locuri. Este peste tot. Acum, nu că aș fi vrut poze profesionale și special executate pentru ei, dar nici primele poze găsite pe internet, generice, folosite prea des, fără legătură cu ce fac ei. Alții, pun poze cu afro-americani deși ei nu au în echipa nicio persoană de culoare. Detalii. Și detaliile contează. Este ca și cum ai declara ca business că iei căile cele mai facile, fără a considera contextul mai amplu și ce mesaj dă cititorului, adică mie. Și nu dă bine.

Mă hotărăsc ca site-ul este Ok, pentru ce am eu nevoie este suficient.

Intru în pagina de contact unde lipsesc datele de contact, numele firmei. Am doar un formular de contact prin mail. Și aici, pentru mine, se produce un declic. De ce nu este trecută firma? Când o fi ea infiintață? Or mai avea ei experiența pe care o promovează? Am mai multe întrebări și aș vrea să vorbesc cu cineva, cu un profesionist. Sau, în alte situații, au număr de telefon și nu răspunde la el și nici nu-ți întoarce telefonul dacă suni. Ca și cum ar declara : “Suntem ocupați, n-avem timp de tine și de întrebările tale. Revino tu dacă vrei să lucrezi cu noi.” Parcă n-aș vrea să aștept o zi două să pun întrebările. Și nici nu-mi place că sunt tratat cu indiferență. Nu s-ar fi găsit un minut și pentru mine să mi se spună “Hai să vorbim mâine, sau mai târziu, lămurim atunci.”?

Situațiile de mai sus sunt doar exemplificative, lista poate continua cu unele erori mai grave, sau mai subtile. Ce am dorit sa pun în vedere proprietarilor de site-uri este că trebuie să  fie mult mai atenți la cum își tratează vizitatorii/potențialii clienți și că site-ul spune o poveste chiar dacă ei sunt conștienți de acest aspect sau nu. Fiecare detaliu contează și în final îl convinge pe vizitator să cumpere, să ceară ofertă, să sune. Sau din contră, să plece nemulțumit.

În final, trebuie să ne întrebăm, ce fel de poveste spune site-ul nostru? Și când ne dăm seama, să luăm măsurile necesare să corectăm sau expunem povestea mai convingător, mai aproape de realitate, mai aproape de ce are nevoie clientul nostru. Că doar pentru el lucrăm.

Lasă un răspuns

Rate this:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

I am not a robot!

Related posts


Site-ul Bun vs Site-ul Rău

Web Design : Creare site, Realizare site, Web Design : 08/08/2019 : 0 Comentarii

Ce poți să faci ca antreprenor este să te folosești de priceperea agenției angajate și de experiența ta în business-ul deținut pentru a-i face o impresie plăcută vizitatorului, pentru a-i înlătura temerile, pentru a-i răspunde la întrebări.


Skip to content